Muzieklessen
      
    Muzieklessen in Speeltuin “De Boog”,
   Rivieren-/Dichterswijk
 
      
     
   
 
  
Flyer (pdf)
   | 
  
    
    Muzieklessen Rivieren-/Dichterswijk — veelgestelde vragen
- Ik heb op internet diverse aantrekkelijk geprijsde instrumenten
    gezien. Waar moet ik op letten bij aankoop?
    Antwoord
 
- Kunnen ouders tijdens de les aanwezig blijven?
    Antwoord
 
- Zijn er open lessen of uitvoeringen?
    Antwoord
 
    
- Waarom wordt er gewerkt met een kunststof blokfluit?
    Antwoord
 
- Mag een eigen blokfluit gebruik worden?
    Antwoord
 
- Waarom wordt er gewerkt met blokfluiten in ‘Duitse boring’?
    Antwoord
 
- Mijn kind heeft al een eigen blokfluit. Kan ik dan korting op het
    lesgeld krijgen? 
    Antwoord
 
- Waarom is het niet mogelijk om pianoles te nemen in de lesvorm
    van een grote, goedkopere, groep?
    Antwoord
 
- Wat is het verschil tussen een akoestische en een digitale piano?
    Antwoord
 
- Ik heb een aanbieding van een tweedehands piano gezien. Waar moet
    ik op letten?
    Antwoord
 
- Waarom heeft mijn kind direct een goede saxofoon nodig; is het niet
    verstandiger om eerst uit te proberen met een goedkoper merk?
    Antwoord
 
- Waar moet ik op letten bij het kopen van rieten voor de saxofoon?
    Antwoord
 
- Kunnen kinderen met kleine handen starten op het kleinere model,
    de sopraan-saxofoon?
    Antwoord
 
 
Algemeen
- Ik heb op internet diverse aantrekkelijk geprijsde instrumenten gezien. Waar moet ik op letten bij aankoop?
 
Dringend advies: koop nooit zelf een instrument zonder de docent te
    raadplegen. Goedkoop is bij muziekinstrumenten vaak duurkoop. Omgekeerd
    kunt u een miskoop doen aan dure tweedehands instrumenten (bijv. van
    een goed merk) die soms ongemerkt in slechte staat verkeren. Buiten het
    financiële nadeel, belemmert een slecht instrument altijd de motoriek
    en de vorderingen van de leerling.  
- Kunnen ouders tijdens de les aanwezig blijven?
 
Nee, de kinderen zitten zelfstandig in de les. De ervaring
    leert dat de meeste kinderen het niet prettig vinden als er ouders in
    de les komen. Zij hebben een vertrouwde ‘onder elkaar’-sfeer nodig
    om vrijuit te kunnen spelen, fouten te mogen maken en te experimenteren
    met klank en muzikale expressie.  
- Zijn er open lessen of uitvoeringen?
 
Ja, zoals op elke muziekschool krijgt uw kind in de muzieklessen
    de kans om af en toe op te treden. In overleg met de kinderen wordt
    u in de loop van het jaar uitgenodigd om een presentatie mee te
    maken.  
 
Blokfluit
- Waarom wordt er gewerkt met een kunststof blokfluit?
 
Voor beginners, zeker bij jonge kinderen heeft een kunststof
    instrument de voorkeur. Een houten instrument is niet alleen duurder,
    maar vergt ook zorgvuldiger gebruik en onderhoud. Bij kunststof fluiten is
    namelijk geen sprake van een inblaasperiode. Dat is een soort warming-up
    voor het materiaal: een houten fluit dient op een geleidelijke manier
    aan de vochtigheid van de adem te worden blootgesteld, en vervolgens
    met een bepaalde regelmaat te worden bijgehouden (dus liever geen
    vakantiestop). Anders is er kans op ‘verstoppen’ van de poriën, wat
    een slecht geluid geeft. Bij kunststof speelt dat probleem niet. Tevens
    zijn kunststof fluiten makkelijk in het onderhoud: een halfjaarlijks
    badje is een eenvoudige en risicoloze handeling.  
- Mag een eigen blokfluit gebruikt worden?
 
Ja, mits het een sopraanblokfluit is en de klank goed is (ter
    beoordeling door de docent). Ook is van belang dat de vingerzetting
    (van de toon F) overeenkomst met de fluiten die in de les gebruikt
    worden. Type: Duitse boring.  
- Waarom wordt er gewerkt met blokfluiten in ‘Duitse boring’?
 
De zgn. barokboring is weliswaar te prefereren voor gevorderde
    leerlingen, maar voor beginnende jonge kinderen is de Duitse boring een
    prettige keuze. Het grepensysteem is vrijwel identiek, behalve voor de
    toon F. Die is in Duitse boring net iets eenvoudiger qua vingerzetting
    en daardoor voor jonge kinderen makkelijker te overzien. Als kinderen
    voldoende speelervaring hebben en na de oriënterende beginnersjaren
    besluiten om zich verder toe te leggen op blokfluit, kunnen zij meestal
    moeiteloos overstappen op het barok-systeem.  
- Mijn kind heeft al een eigen blokfluit. Kan ik dan
    korting op het lesgeld krijgen? 
 
Nee. Het cursusgeld is een vergoeding voor de lessen. De eerste
    blokfluit is een welkomstgeschenk, de leerlingen krijgen dit gratis
    krijgen bij hun eerste blokfluitcursus.  
 
Piano
- Waarom is het niet mogelijk om pianoles te nemen in de lesvorm van een
    grote, goedkopere, groep?
 
Pianoles op basis van notenlezen is ongeschikt voor het werken in
    een grotere groep. Pianoles vergt wat meer uitleg dan een
    blaasinstrument. Het notenlezen voor pianisten is bij de linker
    en rechter hand verschillend. Daarbij is persoonlijke aandacht
    noodzakelijk voor de juiste vingerzetting en handposities. Ook moet
    er vanaf het begin een ‘beheerste aanslag’ worden aangeleerd;
    dat heeft te maken met het gevoel in de vingertoppen, de balans
    tussen zwaarte en lichtheid waarmee toetsen worden aangeslagen. 
    Helaas kunnen pianoleerlingen dus geen gebruik maken van de
    goedkoopste lesvorm in grote groepen.  
- Wat is het verschil tussen een akoestische en een
    digitale piano?
 
Er zijn diverse verschillen. De keuze wordt gemaakt op basis van
    meerdere afwegingen. De docent kan u daarbij helpen en verwijzen naar
    een goede pianohandel. Klop gerust bij ons aan voor advies.  
- Ik heb een aanbieding van een tweedehands
    piano gezien. Waar moet ik op letten?
 
Koop nooit bij particulieren zonder dat u door een vakkundig
    pianostemmer het instrument vooraf hebt laten beoordelen. Er worden
    door particulieren zeer veel (voornamelijk slechte) piano’s te koop
    aangeboden, doorgaans tegen veel te hoge prijzen.  
 
Saxofoon
- Waarom heeft mijn kind direct een goede saxofoon nodig;
    is het niet verstandiger om eerst uit te proberen met een
    goedkoper merk?
 
Er bestaan instrumenten in allerlei klassen. Het is bepaald niet
    nodig om meteen een topmerk te nemen, maar een zekere kwaliteit is
    weldegelijk noodzakelijk om te zorgen dat uw kind een instrument
    in handen krijgt dat soepel aanspreekt. Daarmee voorkomt u dat het
    kind gaat forceren in een verkeerde  lichaamshouding, verkrampte
    vingerstand of teveel kracht moet zetten in de adem.  
- Waar moet ik op letten bij het kopen van rieten
    voor de saxofoon?
 
Kies het merk en de dikte (bijv. dikte nr. 2) in overleg met de
    verhuurder of in overleg met docent. Het rietje is een doorslaggevende
    factor bij het speelgemak. Een slecht of te dik riet maakt het blazen
    onmogelijk! Een goed rietenmerk is Vandoren. Rieten kosten ca. €2
    a €5 per stuk en zijn heel kwetsbaar. Enkele malen per jaar is
    een rietje opgebruikt en is een nieuwe nodig.  
- Kunnen kinderen met kleine handen starten op het kleinere model, de sopraan-saxofoon?
 
Nee. De altsaxofoon is het meest geschikt voor beginners vanwege de
    manier van aanblazen (embouchure) op het mondstuk. Een alt heeft
    voor kinderen de meest ideale combinatie van lip(ont-)spanning
    en ademdruk. Kinderen met kleine handen kunnen zelden tot nooit
    starten op een sopraan-sax. Een sopraan heeft weliswaar een kortere
    en smallere buis, maar de manier van blazen is juist extra zwaar en
    vergt enkele jaren ervaring op het mondstuk van de altsax. 
    In sommige gevallen is het mogelijk om in overleg met de
    instrumentbouwer een aanpassing te laten doen. Soms is het
    verstandiger om een jaartje te wachten tot de handen iets groter en
    sterker zijn. Blokfluit of piano kan een geschikte keuze zijn om de
    wachttijd te overbruggen.  
 
   |